IT profesionál & moto, foto a video amatér

Upgrade Mac Mini

Vlastním Mac Mini (Late 2012). Je to verze s i5 @2,5 GHz s 16 GB RAM. Používám jej pro práci doma, internet, úpravu fotografií a stříhání videa. Už se dost zadýchával, což jsem považoval díky použitému HDD za normální, ale mnohem více mě trápilo, že padal. Přibližně od doby upgrade na High Sierra, když byl pod zátěží, tak buď upadla právě používaná aplikace, objevila se hláška o chybě jádra a následoval automatický restart nebo se rovnou restartoval bez varování. Frekvence padání se postupně zkracovala, až na cca 1x denně a to jsem již nevydržel. Nejdříve jsem se podíval na nabídku na Apple.com, kolik by stál nový. Uff, tak nový Mac Mini v roce 2018 obsahuje i5 @2,6 GHz s 8 GB RAM za cca 22000 Kč. WTF, to za 6 let přidali jen 0,1 GHz taktu a v základu je tam stále HDD? Inu, raději zkusím repasovat ten co mám. Ten problém s nestabilitou bude stejně nejspíše způsoben nedostatečným chlazením, jinak by to padalo vždy a ne jen při vyšším loadu CPU.

Příprava

První otázkou bylo, zda to zvládnu svépomocí. Co to bude obnášet? Minimálně vyčistit od mechanických nečistot, vyměnit pastu přenášející teplotu z CPU a GPU na chladič a vyměnit HDD za SSD. Takže co technicky obnáší demontáž chladiče? Odpověď jsem našel na iFixit.com - Mac Mini Late 2012 Heat Sink Replacement. Tam jsem se dozvěděl, jaké budu potřeboval nářadí a postup jak Mac Mini rozeberu. Na Alza.cz jsem si objednal novou teplovodivou pastu (Cooler Master MasterGel), nějaký sajrajt, kterým odstraním tu původní pastu (čistící sada Arctic Clean) a SDD disk Samsung 850 EVO 500GB. Pixlu stlačeného vzduchu jsem našel doma a šroubováky Torx T6 a T8 zapůjčil kamarád - velké poděkování Radimovi (@owarek)!

Zálohování

Doma běžně provozuji Time Machine. Jedná se však o NAS nevalné rychlosti. Na interním disku mám cca 320 GB dat, které po výměně za SSD budu potřebovat nějak dostat zpět a nechci na to čekat týden. Tak jsem připojil externí USB disk a nakonfiguroval další Time Machine zálohování. Než dorazilo zboží z Alza.cz, tak jsem měl dvě druhou nezávislou zálohu na rychlejším úložišti.

Boot image

Po výměně interního disku bude potřeba buď nově instalovat macOS nebo obnovit data z Time Machine. Z toho důvodu bude potřeba bootovací USB disk. Ten jsem si předem připravil pomocí návodu na Macworld.

Demontáž

Postupoval jsem dle výše uvedeného návodu na iFixit.com. Je třeba být velmi opatrný, především rozpojování konektorů a finální vysouvání desky z unibody vyžaduje maximální pozornost, aby nedošlo k nějakému nevratnému poškození. Je třeba si uvědomit, že je to jiná liga, než v minulosti bylo skládání PC.


Na rozpojování konektorů doporučuji použít plastovou pinzetu. Já používal klasickou kovovou a ta zanechávala na některých částech nehezké rýhy. Dále na finální vysunutí iFixit.com doporučuje "speciální nástroj" v podobě tvrdého drátu ve tvaru písmene U. Já jej samozřejmě neměl, ale stačilo do obou otvorů zasunout Torx šroubováky, jejichž dřík má ten správný průměr. Následně stačilo opatrně zatáhnout a posunout desku o několik milimetrů. Pak již bylo možné ji opatrně vytáhnout zvenku.


Po vytažení základní desky bylo třeba z ní sundat tzv. heat sink (trubice vedoucí teplo od CPU a GPU k výdechu větráku). Pozor na to, povolení příslušných šroubů vyžaduje trošku síly, tak doporučuji desku vhodně podložit, aby nedošlo k jejímu zlomení (já improvizoval s nerozbalenými balíčky papírových kapesníků). Po sundání těchto šroubů bylo možné opatrně strhnout heat sink, který byl přilepený zbytky teplovodivé pasty.

Vyčištění

Před zpětnou montáží bylo třeba všechny komponenty důkladně vyčistit s cílem optimalizovat chlazení. V mém případě bylo celé unibody plné jemného prachu, který jsem vyfoukal stačeným vzduchem. Dále chladící tunely na konci heat sink byly plné chuchvalců prachu, které bylo třeba mechanicky odstranit.


Nejvíce práce však dalo vyčistit dotykové plochy heat sink a čipy CPU a GPU. Na to jsem použil výše zmíněný chemický přípravek z Alza.cz, který pěkně rozpustil zbytky pasty, kterou jsem následně odstranil pomocí papírových kapesníků a vatových tyčinek.



Kompletace a test

Jako první krok jsem nanesl novou teplovodivou pastu na CPU a GPU a osadil heat sink. Pak jsem přidal nový SSD a dále postupoval zpětně dle návodu na iFixit.com. Vše šlo relativně hladce, žádné součástky ani šrouby mi nezbyly, což jsem samozřejmě požadoval za úspěch. Pln velkého očekávání jsem zkusil Mac Mini zapnout. Větrák se rozběhl, Mini pípnul a vše vypadalo OK. Připojil jsem tedy USB disk a nabootoval. Po spuštění diskové utility jsem zjistil, že není vidět interní SSD disk...


Následovala demontáž SSD, kontrola kabeláže, montáž a test se stejným výsledkem. Zkusil jsem SSD disk namontoval do jiného počítače, fungoval OK. Zkusil jsem osadit původní HDD, fungoval OK. Takže jsem vyloučil jak vadný SSD tak i přívodní kabel či řadič. Problém tedy musel býk jinde. Zkusil jsem pomocí opičího hmatu Option+Command+P+R reset NVRAM. Po dalším bootu SSD disk fungoval OK.

Obnova dat

Po vytvoření diskového oddílu jsem připojil externí USB disk se zálohou, spustil Time Machine a obnovil data ze zálohy. Trvalo to cca 4 hodiny. Trošku mě překvapilo, že data synchronizovaná s iCloud drive či Dropboxem se znovu stahovala, takže plné funkčnosti jsem dosáhl za další cca hodinu.


TRIM

Po dokončení obnovy dat jsem šel prozkoumat systémový profil, ve kterém jsem se dočetl, že můj nový SSD nemá zapnutý TRIM. V minulosti jsem na to používal speciální utilitu, která však již není v High Sierra potřeba. Stačí v konzoli zadat sudo trimforce enable, po kterém následuje automatický restart a po novém spuštění je již TRIM zapnutý.


Závěr a co dál?

Po několika dnech používání se zdá, že vše funguje OK. Subjektivně však mnohem rychleji než před upgradem, hlavně kvůli SSD. Při zátěži CPU na 100% (všechna jádra) a přehrávání videa (vizualizér hudby v iTunes) se teplota CPU pohybuje okolo 80℃ a větrák běží na cca 50% maximálních otáček. Čas ukáže. Ještě bych chtěl doplnit recovery partition na SSD. To však budu řešit někdy jindy, zatím mám v šuplíku bootovací USB disk ;).
Share:

0 komentářů:

Okomentovat